Blog

6 Tips om de thuiswerkplek succesvol in uw bedrijf te implementeren

Auteur: Barbara Frett (personeelsmanager en HR-expert)

De ontwikkelingen van arbeidstijden en flexibilisering van de arbeid zijn favoriete gespreksonderwerpen in bedrijven en bij medewerkers. Begrippen als ‘werk4.0’ en ‘gedeelde bureaus’ (Shared Office) komen niet alleen bij hen aan de orde, maar ook in de media. Ondernemers zijn nog altijd terughoudend als het gaat om een thuiswerkplek die aansluit bij de toekomstige werkomstandigheden. Voor een succesvolle implementatie van thuiswerkvoorzieningen gelden een zestal tips.

1. Zorg voor transparantie rond thuiswerken voor uw bedrijf

De implementatie van thuiswerken leidt in veel bedrijven tot misverstanden. Nadat de eerste medewerkers hun thuiswerkplek in gebruik nemen, stellen collega’s de voor de hand liggende vraag: waarom hij/zij wél en ik niet? Sommigen denken zelfs dat thuiswerken een vanzelfsprekend iets is en dat iedereen er gebruik van mag maken. Schep daarom duidelijkheid en transparantie in uw bedrijf over de spelregels voor thuiswerken:
-   Laat weten dat thuiswerken niet voor iedereen een optie is en dat van geval tot geval gekeken moet worden naar de mogelijkheden;
-   Maak helder onder welke omstandigheden thuiswerken toegestaan is;
-   Stel criteria op waaraan een medewerker dient te voldoen om voor een thuiswerkplek in aanmerking te komen;
-   Maak duidelijk dat thuiswerken uitsluitend voor maximaal 2 dagen per week toegestaan is. Indien er meer dan twee dagen per week thuis gewerkt wordt, komt de cohesie van het team in gevaar.

2. Maak heldere regels voor álle collega’s 

Regelgeving rond thuiswerken is noodzakelijk, enerzijds voor degenen die er gebruik van maken, anderzijds voor alle medewerkers.
De thuiswerkers dienen op de hoogte te zijn van de gedragsregels, hoe zij zich aan- en afmelden en hun aanwezigheid/bereikbaarheid op de thuiswerkplek bekendmaken. Daarnaast dienen zij op de hoogte te zijn van de wijze waarop ze met hun collega’s communiceren maar ook hoe thuiswerkers met hun collega’s op de werkvloer en thuis kunnen communiceren.
Onder de medewerk(st)ers die geen thuiswerkvoorzieningen hebben maar dat wel graag zouden willen, ontstaat gemakkelijk afgunst en zelfs haat. Vandaar dat de regels bij de eerste tip essentieel zijn. Wees om pesterijen te voorkomen dus vooral duidelijk en heb een luisterend oor voor vragen en zorgen voor anderen.

3. Draag zorg voor transparantie met betrekking tot de inrichting, de techniek en het kostenaspect
Wie thuiswerkt heeft bureauvoorzieningen en de juiste IT-middelen nodig. De werkgever is hiervoor verantwoordelijk. Maak heldere richtlijnen voor de ruimte en techniek voor de thuiswerkplek. Ga na of voldaan wordt aan de arbeidswettelijke voorzieningen. Zorg ervoor dat zowel de inrichting van de thuiswerkplek als de aanwezigheid van thuiswerkers voor de overige medewerkers geregeld is. Maak helder hoe de kostendoorrekening voor privégebruik van de faciliteiten plaatsvindt.

4. Accepteer dat er buiten “normale” arbeidstijden gewerkt kan worden

Wie thuiswerkt, heeft daar in principe een geldige reden voor die vaak met thuisomstandigheden of extreem lange reistijden te maken heeft. In het geval van thuisomstandigheden zouden we de klassieke aanwezigheid tussen 9 en 5 moeten loslaten. Jonge ouders kunnen effectiever werken als hun kinderen in bed liggen en slapen, zowel tussen de middag als in de avonduren. Indien de traditionele arbeidstijden gevolgd moeten worden, kan dit contraproductief werken. Het zou zelfs mogelijk moeten zijn dat er ’s nachts gewerkt kan worden. Dit voor bijvoorbeeld het onderhouden van contacten met klanten die zich in andere tijdszones bevinden. Ook hier is het essentieel dat de thuiswerkers weten welke vergoedingen hierop van toepassing zijn vanuit de werkgever; denk aan avond- nacht- en weekendtoeslagen. Het verdient aanbeveling deze afspraken ook vast te leggen.

5. Vertrouw op eerlijkheid en laat de controle los

Veel werkgevers hebben er moeite mee dat ze hun medewerkers niet meer persoonlijk kunnen controleren. Onder leidinggevenden van diverse niveaus is de conservatieve gedachte, “dat thuiswerkers minder productief zijn”, nog steeds aanwezig. Onderzoeken tonen echter het tegenovergestelde aan. Moderne werkgevers werken zelfs met resultaatverplichting in plaats van inspanningsverplichting en brengen hun beloning hiermee in lijn. Vermijd pijnlijke controletelefoontjes of andere middelen om bijvoorbeeld te monitoren hoeveel aanslagen het keyboard te verwerken krijgt.

6. Leg taken, verantwoordelijkheden en aandachtsgebieden met de thuiswerker vast

Werken zonder direct toezicht van een leidinggevende functioneert alleen als er duidelijke afspraken over het takenpakket en aandachtsgebieden gemaakt zijn. Op regelmatige basis zullen deze met de leidinggevende besproken en de voortgang (cq, het ontbreken daarvan) vastgelegd moeten worden. Alleen zo kan aan de punten genoemd in tip 5 voldaan worden.

 


LEES VERDER

NIEUWE VESTIGINGS LEIDING BIJ FRETTWORK IN HET RIJN-MAIN-KANTOOR

Aken/Großwallstadt - De ervaren HR-consulente Cara Zeh (46) is reeds meer dan een jaar actief als adviseur bij HR- consultancybureau Frettwork network in hun Rijn-Mainkantoor. Op 1 september 2018 neemt Cara de professionele leiding op zich voor deze vestiging van Frettwork in het Rijn-Maingebied en ze wordt bovendien Senior Consultant.

Cara Zeh is afkomstig van Göttingen en woont met haar familie in Aschaffenburg. Sinds 15 mei 2017 begeleidt ze voor Frettwork nationale en internationale klanten vanuit Großwallstadt. Daarvoor was ze meer dan 20 jaar werkzaam voor verschillende HR-dienstverleners en concerns telkens op het vlak van Human Resources.

"Ik voel me heel goed bij Frettwork en kijk echt uit naar deze nieuwe uitdaging", verklaart Cara Zeh.

"Cara heeft bij de uitbouw van onze Rijn-Mainvestiging uitstekend werk verricht. Als organisatorisch leidinggevende kan ze deze werkzaamheden nu nog intensiever verderzetten. Haar promotie tot Senior Consultant is bovendien een erkenning van haar jarenlange ervaring en voor wat ze voor onze klanten betekent", zegt CEO en oprichter Barbara Frett.


LEES VERDER

Tom Lankes wordt opleider bij Frettwork network

Aken, 29.05.2018 - Vanaf juni overneemt Tom Lankes naast zijn consulting taken ook de opleidings verantwoordelijkheid bij Frettwork network. Aan de school voor hoger beroepsonderwijs in Aken heeft Lankes de studie economie gevolgd en sinds kort aan het IHK de functie-eis om zelf te mogen opleiden behaald. Het bedrijf laat weten ook binnen haar eigen muren op duurzaam en langdurig personeelsmanagement in te zetten.


LEES VERDER

Frettwork network vult met Anna Staffel-Beckmann haar consultancy-team verder aan

Aken, 02.05.2018 - De personeeldienstverlener Frettwork network in Aken vult haar team verder aan. Sinds 1 mei 2018 is Anna Staffel-Beckmann aan de slag binnen recruiting en sales. Voorafgaand was de deskundige voor personeelsselectie aan het werk bij Gulp Solution Services (hiervoor Yacht Teccon en Randstad Professionals) en Amadeus FiRe. Samen met haar indienstname jarenlange ervaring en kennis in recruiting is een ware aanwinst voor het bedrijf.

Voornamelijk vanuit haar homeoffice in Keulen zal Anna Staffel-Beckmann klaarstaan voor klanten en kandidaten van Frettwork network.

„Ik ben erg trots dat ik Anna voor Frettwork heb kunnen winnen. Met haar ervaring is ze een grote aanwinst voor het team. Omdat ze grotendeels vanuit thuis in Keulen zal werken laat zien dat het mij menens is. Homeoffice kan velen voor een bedrijf winnen die anders niet ver zouden pendelen. Homeoffice biedt elke HR afdeling nieuwe mogelijkheden“, zegt bedrijfsleidster Barbara Frett.

„Het is fijn dat Barbara Frett en ik op een golflengte liggen en zij mij de mogelijkheid biedt om voornamelijk vanuit thuis te werken. Op die manier kan ik voor een hooggekwalificeerd recruiting bedrijf werken, mijn ervaring en know-how inbrengen en kan er ook gewoon voor mijn familie zijn“, vult Anna Staffel-Beckmann aan.


LEES VERDER

Met verhuizing naar de Westpoort legt personeelsdienst Frettwork de basis voor groei op lange termijn

Aken, 8 januari 2018 – Personeelsdienstverlener Frettwork vervolgd haar groeipad met de verhuizing naar kantorencomplex “westTor” in Aken. Vanaf 15 januari ’18 is het team te vinden in de nieuwe en grotere ruimtes in het exclusieve pand in de onmiddellijke nabijheid van de Nederlandse grens.

Op de vierde verdieping zal het team er 150m2 ter beschikking hebben. In de prachtig lichte kantoren is veel plek voor creatief en efficient werken. Door middel van de moderne communicatietechniek is het mogelijk om kandidaten uit de hele wereld storingsvrij te interviewen. De grote vergaderzaal bied ruimte voor persoonlijke interviews, coachings, sollicitatietraining en lezingen.

Het kantorencomplex “westTor” ligt in het westen van Aken, in de buurt van het klinikum, meerdere instituten van de RWTH Aachen University en het nieuwe campus Melaten. De twee torens van het gebouw worden vaak beschouwd als de “westelijke poort naar Vaals” waardoor dit gebouw vermoedelijk deze naam kreeg.

“De architectuur is aantrekkelijk en past perfect bij ons bedrijf. Enerzijds visualiseert het als ‘poort naar Nederland’ onze ambities het buurland in te groeien”, verteld bedrijfsleidster Barbara Frett enthousiast. “Anderzijds is de nabijheid van de RWTH en campus Melaten heel belangrijk voor een HR-dienstverlener als ons.”

Naast de opening van Frettwork international B.V. met vestiging in Landgraaf, het kantoor in het Rhein-Main gebied in April 2017 en de in dienstname van meerdere nieuwe medewerkers is de verhuizing naar het grote kantoor de volgende stap op het groeipad van Frettwork network GmbH.

Ook hier laat ervaren HR-manager Barbara Frett haar strategischie visie blijken: ”Er is nu voldoende plek om het personeelsbestand de komende jaren te laten groeien.”

Vanaf 15 januari ’18 is Vaalserstraße 259 in 52074 Aken het nieuwe bedrijfsadres van Frettwork network GmbH.


LEES VERDER

KROOST VOOR PERSONEELSDIENST FRETTWORK IN AKEN

Aken, 18 oktober 2017 – In Aken is kroost aangekomen voor de wervingsbureau Frettwork network GmbH.

Eda Sarikurt is op 9 oktober 2017 begonnen met haar mbo opleiding als commercieel mederwerker. Samen met haar en Philipp Busche spendeert Frettwork duidelijk veel aandacht aan de bevordering van jong talent binnen het bedrijf om zo de razende groei van het bedrijf – met inmiddels drie locaties in Aken, Landgraaf en Großwallstadt – bij te houden.

“Natuurlijk zijn wij op de hoogte van de aangespannen situatie op de arbeidsmarkt, met name in Aken” legt bedrijfleidster Barbara Frett uit.

“Wij hechten waarde aan duurzaam personeelsmanagement op de lange termijn. Daarom steunen wij sinds de oprichting van het bedrijf onze bedrijfskroost. Momenteel hebben wij twee stagiaires op commercieel gebied en in 2018 komt er een derde stageplek bij.”

Barbara Frett heeft niet alleen de gerichte jeugdopleiding op de agenda, maar ook strategische personeelsontwikkeling en doorgroei. Daarom bereid haar leidinggevende mederwerker Tom Lankes zich momenteel voor op het examen van de IHK trainer cursus.

Vanaf december 2017 zal hij het opleidingsprogramma bij Frettwork network overnemen.

“ik ben trots dat ik mijn examen arbeidspedagogiek mag afleggen en vanaf december 2017 het opleidingsprogramma bij Frettwork network mag overnemen. Het bedrijf is pas tweeënhalf jaar oud en groeit binnen een zeer dynamieke markt. Onze stagiaires worden van begin af aan betrokken bij de projecten en steken hun handen er flink voor uit de mouwen. De veel omschreven “hands-on-mentaliteit” staat bij ons aan de dagelijkse orde.

Met de indienstname van Eda Sarikurt is het Frettwork team naar acht personen gegroeid.


LEES VERDER

Frettwork loopt interne toptijd op de bedrijvenrun 2017

Aken, 05.10.2017 – afgelopen vrijdag zijn vijf mederwerkers van Frettwork voor het goede doel de startblokken ingegaan tijdens de bedrijvenrun 2017 in Aken.

Omdat Frettwork niet alleen waarde hecht aan het samenstellen van geweldige externe teams maar ook intern zijn de frettworker al weken geleden begonnen met de voorbereidingen voor deze bedrijvenloop. Ondanks verschillende prestatieniveaus is het hun gelukt om een fantastisch resultaat te bereiken. Elk teamlid passeerde de finish line met een persoonlijk record! De snelste hardloper beëindigde de ruim 5km lange loop met een tijd van 22 minuten.

Al snel hadden de deelnemers in de gaten dat de weg het doel is. De wekenlange voorbereidingen en wederzijdse motivatie hebben een grote indruk achtergelaten op het team en hun nader bijeen gebracht. De frettworker kijken nu al uit op het startschot in 2018.


LEES VERDER

Ride4Fun start zaterdag

Zaterdag 9 september vindt in Nederlands Limburg voor de veertiende keer Ride4Fun plaats. De organisatie bezorgt gehandicapte en zieke mensen een onvergetelijke dag door hun als navigators te laten meerijden in sportauto's, cabrio's en oldtimers. Vanuit haar sociaal engagement rijdt Barbara Frett van Frettwork international voor het eerst mee. "Ik omarm dit initiatief van ganser harte. Wat is er meer waard dan een blij gezicht."

"Een speciale dag voor speciale gasten is ons credo", zegt Hub Scheepers, voorzitter van de stichting Ride4Fun in Eys. "We verwachten iets meer 100 navigators. Ze vormen een gemêleerd gezelschap tussen 6 en 60 jaar, afkomstig uit Nederland, België en Duitsland." Totaal verwacht Scheepers een vierhonderdtal belangstellenden, waaronder ook familie en vrienden van de deelnemers aan de Ride4Fun route. Ook langs de route door het heuvelland in het zuiden van Limburg, rekent Hub Scheepers op grote publieke belangstelling. De start en finish is in Kerkrade, waar de burgemeester Jos Som het startschot geeft. De Limburgse actrice Clara Zoerbier is sinds kort de nieuwe beschermvrouwe van Ride4Fun.

De eerste keer

Het aantal wagens dat aan Ride4Fun meedoet, bedraagt dit jaar 87. "Van brandweerwagen tot Lamborgini", zegt Hub Scheepers. Barbara Frett rijdt voor het eerst mee in haar witte Ford Mustang cabrio uit 1967. "Twee jaar geleden richtte ik in Aken, bij het Drielandenpunt, HR-bedrijf Frettwork op. Sinds enkele maanden hebben we een derde vestiging, Frettwork international in Landgraaf. Van hieruit ondersteunen we ondernemingen in uiteenlopende sectoren in België en Nederland met hun human resource management. De mens staat hier centraal."

 

Frettwork hoofdkantoor:

Frettwork network GmbH

Henricistrasse 50

52072 Aken

Duitsland

Tel. +49-241-894949-49

E-mail: info@frettwork.com

Website: www.frettwork.com

 

Einde bericht

Noot voor de redactie (niet bestemd voor publicatie)

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Barbara Frett, directeur Frettwork network GmbH

Tel. +49-241-894949-50

Mob.:+49-172-9461388

E-mail: b.frett@frettwork.com

 

Perscontact België en Nederland:

Yves De Groote

The Text Factory

www.thetextfactory.eu

E-mail: yves@thetextfactory.eu

Mob.: +32-485-623590

 

Bijgevoegd:

Foto Barbara Frett bij haar wagen


LEES VERDER

HR-dienstverlener Frettwork network groeit en internationaliseert

Landgraaf - 1 sept. 2017 - Twee jaar na de start van HR-dienstverlener
Frettwork network GmbH uit het Duitse Aken, bij het Drielandenpunt, kiest
het bedrijf voor verdere groei. Vanuit haar recent geopende vestiging
Frettwork international BV in Landgraaf, Nederlands Limburg, ondersteunt het
HR-bedrijf in het bijzonder internationale ondernemingen in België en
Nederland met hun human resource management.

Tegelijk met de eerste locatie van Frettwork international BV over de grens
opende Frettwork network bij Frankfurt, in het Rijn-Maingebied, ook een
tweede kantoor. Het totaal aantal medewerkers van Frettwork netwerk op de
drie vestigingen bedraagt daarmee zeven, waarvan vier consultants en drie
recruiters. Eerder dit jaar trad Tom Lankes in dienst. Hij werkt vanuit het
hoofdkantoor als consultant en recruiter. Hij is tevens betrokken bij
business development en marketing.

"Als consultants zijn we uiteraard bekend met de uitdagingen op de
arbeidsmarkt voor gekwalificeerd personeel", zegt directeur en eigenaar
Barbara Frett. "Mijn goede, zakelijke relaties en jarenlange ervaring als
internationaal personeelschef spelen een grote rol bij het succes en de
groei van mijn bedrijf. Mensen kennen mijn betrokkenheid en mijn
kwaliteitsnormen."

Barbara Frett is internationaal bekend binnen de personeelswereld en werkt
inmiddels tientallen jaren samen met HR-managers. Ze is
personeelsfunctionaris in hart en nieren. Sinds 1992 is ze actief in HR,
onder andere als opleider bij Vobis Microcomputer AG en Maxdata. Bij Fort
Dodge Veterinar (onderdeel van Wyeth/Pfizer Pharma) en TravelTainment
(onderdeel van Amadeus Leisure Group) vervulde ze de functie van
personeelschef/HR-directeur. Daarnaast is Barbara Frett ererechter bij de
arbeidsrechtbank in Aken. In april 2016 richtte ze Frettwork network op.

Binnen human resource management zijn Barbara Frett en haar team
gespecialiseerd in het rekruteren van HR-/personeelspecialisten,
leidinggevend en technisch personeel, het opbouwen en uitbreiden van
personeelsafdelingen binnen sterk groeiende MKB-bedrijven en
interim-management. Haar team heeft ruime ervaring binnen uiteenlopende
sectoren: farma, automotive, e-commerce/it, retail, banken en financiële
diensten, alsook sales en marketingorganisaties. De praktijkgerichte aanpak
staat garant voor een nauwkeurige werkuitvoering. Ook bedrijven zonder
personeelsafdeling kunnen vanzelfsprekend beroep doen op de diensten van
Frettwork network.

Employer branding is een van de kerncompetenties van Frettwork network.
Langdurige praktijkervaring, zowel vanuit de kant van de werkgever als de
werknemer ligt aan de basis van veranderingsmanagement en het coachen van
bedrijven op dit terrein.

Frettwork hoofdkantoor:
Frettwork network GmbH
Henricistrasse 50
52072 Aken
Duitsland
Tel. +49-241-894949-49
E-mail: info@frettwork.com<mailto:info@frettwork.com>
Website: www.frettwork.com<http://www.frettwork.com>

Einde bericht

Noot voor de redactie (niet bestemd voor publicatie) Voor nadere informatie
kunt u contact opnemen met:
Barbara Frett, directeur Frettwork network GmbH Tel. +49-241-894949-50
Mob.:+49-172-9461388
E-mail: b.frett@frettwork.com<mailto:barbara@frettwork-network.com>

Perscontact België en Nederland:
Yves De Groote
The Text Factory
www.thetextfactory.eu<http://www.thetextfactory.eu>
E-mail: yves@thetextfactory.eu<mailto:yves@thetextfactory.eu>
Mob.: +32-485-623590

Bijgevoegd:
Foto Barbara Frett.jpg
Foto van haar team.jpg

Citaat:
"Als consultants zijn we uiteraard bekend met de uitdagingen op de
arbeidsmarkt voor gekwalificeerd personeel"


LEES VERDER

Anett Brunner is de nieuwe senior consultant van Frettwork network

Aken, 1 september 2016 – Vanaf 1 september 2016 komt Anett Brunner (47) als seniorconsultant het team van Frettwork network versterken.

Brunner beschikt over een ingenieursdiploma (economie/techniek) en heeft meer dan 18 jaar ervaring opgedaan in de succesvolle plaatsing van leidinggevend en technisch personeel. Tijdens haar werk als research consultant bij Gerhard Schäfer personeelsdiensten en Kloepfel consulting heeft ze aanzienlijke kennis in de sector personeelsdiensten opgedaan. Naast de sectoren farma, medische technologie, engineering, industrial services en productie ligt haar focus ook op mode en lifestyle. Bij Frettwork ondersteunt ze bedrijven en klanten door leidinggevend en technisch personeel in vaste aanstelling of op basis van interim-werk te bemiddelen. “De dynamiek en professionaliteit binnen dit team heeft mij overtuigd om bij Frettwork aan boord te gaan”, verteld Brunner.

 

Barbara Frett is enthousiast over de nieuwe winst voor haar consulting team: “Met behulp van Anett Brunner’s vakkennis verheugen wij ons nieuwe doelgroepen in specifieke sectoren optimaal te kunnen bedienen”.  


LEES VERDER

Frettwork network ontwikkelt zijn personeel

Aken, 30 juni 2016 – In tijden waarin specialisten en opleidingsplekken tekortschieten is het belangrijk om jongeren een veilige toekomst te bieden. Daarom neemt Frettwork de verantwoordelijkheid als werkgever op zich en zal vanaf 2016 zelf opleiden.

“De initiële beroepsopleiding ligt mij al altijd nauw aan het hart. We moeten jongeren de kans geven zich in de maatschappij te integreren,” zegt Barbara Frett, oprichter en bedrijfsleidster van Frettwork network GmbH. “Stagiaires leveren al heel vroeg een grote bijdrage binnen het bedrijf. Deze vaardigheden zouden wij moeten gebruiken door hen te voorzien van een opleiding en een goede basis aanbieden om de talentontwikkeling te bevorderen.”

Derhalve heeft Barbara Frett haar leidraad nagestreefd en de eerste stagiaire van de middelbare commerciële beroepsopleiding onder contract genomen. Vanaf zomer dit jaar zal hij aan zijn uitgebreide bekwaming tot commercieel medewerker beginnen waarin hij aan complexe kantoor- en bedrijfsprocessen werkt. Deze in 2014 ingeleide beroepsopleiding verenigd drie in Duitsland welbekende beroepen „Bürokaufmann/-frau“, „Kaufmann/-frau für Bürokommunikation“ en „Fachangestellte/-r für Bürokommunikation“ onder een nieuw arbeidsprofiel.

Het doel van deze combinatie is een duidelijk gestructureerd, attractief en modern aanbod voor verschillende sectoren op te richten. Door dit veelzijdige aanbod heeft de stagiaire de ideale omstandigheden zelfstandig werk te verrichten en een goede basis voor zijn professionele toekomst.

Meer informatie over Frettwork network vindt u hier:

www.frettwork-network.de

 

Frettwork network – de HR-dienstverlener uit Aken

HR-dienstverlener Frettwork network GmbH uit het Duitse Aken, bij het Drielandenpunt, is gespecialiseerd in het rekruteren van leidinggevend en technisch personeel, het opbouwen en uitbreiden van personeelsafdelingen binnen sterk groeiende MKB-bedrijven en interim-management.

Het team heeft ruime ervaring binnen uiteenlopende sectoren zoals farma, e-commerce/it, retail, banken en financiële diensten, alsook sales en marketingorganisaties. De praktijkgerichte aanpak staat garant voor een nauwkeurige werkuitvoering.

Employer branding is een van de kerncompetenties van Frettwork network. Langdurige praktijkervaring, zowel vanuit de kant van de werkgever als de werknemer vormen het serviceaanbod waarvan regionale, nationale en Europese bedrijven gebruik kunnen maken.


LEES VERDER