Chatbots verhogen de kandidaat-ervaring en de tevredenheid van de werknemers

Zoals gezegd gebruiken chatbots ook kunstmatige intelligentie om zelfstandig vragen te beantwoorden, vragen te stellen of gesprekken te voeren in mens-machine-communicatie.

Ze kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt in human resources om de ervaring van de kandidaat te verbeteren (ervaring van de kandidaten in de sollicitatieprocedure). De Kandidaat Ervaring is belangrijk om de perceptie van potentiële werknemers voor de potentiële werkgever positief te beïnvloeden om een relatie op te bouwen en vertrouwen te creëren.

Kandidaten kunnen chatbots gebruiken om te zoeken naar geschikte vacatures en via sociale kanalen zoals Facebook Messenger antwoord te krijgen op vragen. Kandidaten ontvangen ook automatische updates en worden via hun voorkeurskanaal herinnerd aan aankomende taken. Dit maakt de belangrijke Kandidaat Ervaring veel gebruiksvriendelijker en persoonlijker.

Volgens het Forrester 2018 Predictions Report zal tegen 2020 20% van de grote wereldwijde bedrijven, kandidaten hebben die in contact komen met chatbots voordat een recruiter contact met hen opneemt.

Chatbots kunnen ook worden gebruikt om met de medewerkers van een bedrijf gesprekken te voeren. De op deze manier verkregen informatie wordt anoniem verwerkt en naar de HR-afdelingen gestuurd. Op deze manier leren bedrijven meer over hun medewerkers. Het is ook een manier om eventuele problemen aan het licht te brengen - misschien zelfs nog voordat de werknemer zich ervan bewust is.

De studie: "Rethinking value creation - from humanoids, AIs and colleague robots" van KPMG en TrendOne noemt als praktisch voorbeeld een smartphone-app van de Singapore OCBC Bank voor haar medewerkers. De werkgever informeert werknemers via chatbot over onderwerpen die verband houden met human resources management. De app heeft hiervoor toegang tot het informatiesysteem van de HR-afdeling. Het gaat dan bijvoorbeeld om arbeidsverzuim, terugboekingsclaims en interne personeelsadvertenties. De app ontlast de HR-afdeling in de communicatie met de medewerkers.

Conclusie

AI-toepassingen zullen de activiteiten van HR-afdelingen aanzienlijk veranderen. AI biedt HR-management een groot potentieel op alle gebieden. Van het wervingsproces en de communicatie met kandidaten en medewerkers tot de analyse en identificatie van probleemgebieden in het bedrijf.

De grootste uitdaging is om de drempels richting AI te verlagen en de acceptatie in bedrijven te vergroten. Ze kunnen niet voorkomen dat kunstmatige intelligentie de HR-afdeling binnenkomt, maar ze kunnen wel het potentieel ervan benutten.

Back