"Om ervoor te zorgen dat je team op jou kan vertrouwen, moet je beschikbaar, bereikbaar en benaderbaar zijn".

In de huidige crisis staan we allemaal, inclusief het management, voor nieuwe uitdagingen. Hoewel medewerkers gedeeltelijk terugkeren naar kantoor, blijft leidinggeven op afstand is noodzakelijk voor de thuiswerkers.

Hoe stuur je jouw team goed aan, zorg je voor veiligheid, kracht en zorg je ervoor, dat alles soepel verloopt? Graag geeft Barbara Frett vanuit haar internationale kennis en ervaring jou een paar tips mee, zodat de Corona crisis geen "teamcrisis" wordt.

Om ervoor te zorgen dat je team op jou kan vertrouwen, moet je beschikbaar, bereikbaar en benaderbaar zijn. Daar gaat de laatste tip over: Toegankelijkheid. In ons blog lees je hoe dit in je voordeel werkt.

Om ervoor te zorgen dat je team op jou kan vertrouwen, moet je beschikbaar zijn als er vragen zijn. Medewerkers moeten weten wanneer en op welke wijze je het beste bereikbaar bent. Mocht je niet bereikbaar zijn voor medewerkers met dringende vragen, dan creëert dit nog meer afstand en een gevoel van ballingschap. Hierbij is een gedegen afstemming noodzakelijk.

Ben je altijd beschikbaar voor vragen en problemen tijdens werkuren óf op bepaalde momenten alleen voor dringende zaken? Als er geen centraal kantoor meer is dat op vaste tijden bereikbaar is, leidt dit tot onzekerheid. Wees de rots in de branding en verzeker je werknemers dat je er bent als het noodzakelijk is. Beantwoord alle vragen. Een "ik meld mij direct" is voldoende als het even niet past. Zo weet je team dat je er voor hun bent.

Denk bij dit alles vooral aan één ding: de meeste leden van je team werken liever met hun collega's dan alleen thuis. Bijna niemand houdt van isolatie en beperkingen. Het is dus aan jou als leidinggevende om ondanks de situatie teamspirit te creëren. Het individueel rapporteren over het teamprestaties, zorgt voor een gevoel van verbondenheid. Geef complimenten, begrijp en vergeef. Na de crisis zullen mensen zich herinneren dat jij extra aandacht aan hen hebt besteed en je dankbaar zijn. Het kan zelfs resulteren in een hogere mate van toewijding en loyaliteit aan het bedrijf. En als alles goed gaat, kan er zelfs een versterkt team uit de crisis komen.

Back